»

Friday, January 20, 2012

4 perkara yang lelaki tidak suka wanita lakukan



Ada sesetengah perkara yang sebenarnya lelaki tidak suka apabila wanita cuba lakukan. Mungkin ia disampaikan secara kurang jelas yang membuatkan wanita merasakan bahawa ia adalah suatu perkara biasa. Berdasarkan survey yang telah dijalankan, rata-rata lelaki memberikan jawapan yang sama mengenaiperkara yang lelaki tidak suka. Adakah ia satu kebetulan ataupun mereka benar-benar memaksudkannya? Adakah ia berpunca daripada sifat semulajadi atau keegoan seorang lelaki? Anda boleh memberikan pandangan diruangan komen. Apa yang t5 ingin sampaikan dalam artikel ini adalah mengenai 5 perkara yang lelaki tidak suka wanita lakukan.
Memberitahu lelaki apa yang perlu dilakukan- Adakah anda sentiasa memberitahu pasangan anda cara memandu, cara berpakaian, bagaimana untuk bertindak, dan sebagainya. Tidak dinafikan wanita sememangnya lebih bijak membuat penambahbaikan, tetapi ia adalah suatu yang sangat sensitif bagi lelaki. Perkara yang paling penting kepada lelaki adalah perasaan seperti beliau telah menjalankan tugasnya dengan baik. Dengan memberitahu lelaki apa yang perlu dilakukan mungkin akan mewujudkan jurang dalam perhubungan anda berdua.
Daripada memberitahu lelaki apa yang perlu dilakukan, adalah lebih baik anda bertanyakan pendapat mereka. Lelaki akan lebih memberikan kerjasama sekiranya anda berjaya membuatkan mereka berasa hebat. Daripada menyatakan “Abang harus lakukan begini” adalah lebih baik anda menyatakan “Apa pendapat abang jika lakukan dengan cara ini”. Ia membolehkan beliau untuk berkongsi pendapat dan secara tidak langsung anda juga boleh menyuarakan pandangan. Ini merupakan helah mudah untuk mengawal emosi lelaki.
Tidak memberikan mereka ruang- Pada kebiasaannya lelaki yang sedang berada didalam masalah lebih selesa untuk menyendiri. Ini bukan bermakna mereka tidak mahu berkongsi masalah dengan anda, tetapi mereka cuma perlukan masa untuk menstabilkan diri sendiri terlebih dahulu.
Perkara yang wanita boleh lakukan adalah dengan memberikan sepenuh kepercayaan kepada beliau untuk menyelesaikan masalah itu. Cuba elakkan daripada menambahkantekanan terhadap mereka.
Leteran- Leteran yang bersesuaian dengan situasi agak mudah untuk diterima. Tetapi jangan anda meleteri mereka sehingga boleh menimbulkan kerunsingan didalam fikiran. Anda selalu menyatakan bahawa mereka tidak dewasa, tidak berwibawa, tidak boleh mengendalikan perkara-perkara dengan sendiri dan sebagainya. Mereka sahaja yang menjadi masalah dari pandangan anda.
Sebaiknya, anda tidak perlu untuk meleteri mereka mengenai suatu isu berulang-ulang kali. Biarkan mereka mengendalikan isu-isu itu sendiri, dan apabila mereka tidak melakukannya, biarkan mereka untuk menanggung akibatnya. Apabila mereka memerlukan bantuan anda, pasti mereka akan bertanya.
Bertanya soalan “bolehkah awak…?”- Apabila anda memerlukan pertolongan daripada seseorang lelaki, tidak perlu untuk memulakan dengan soalan “bolehkah awak mengangkat kerusi ini?”. Ini adalah kerana dari segi psikologi seorang lelaki akan membuat tafsiran bahawa anda berasa ragu terhadap kemampuan mereka. Lelaki amat tidak suka sekiranya kemampuan mereka diragui.
Adalah lebih baik untuk anda menyatakan “tolong angkat kerusi ini”. Ini adalah lebih selamat untuk menjaga perasaan lelaki. Sekiranya mereka tidak mampu untuk melakukan sesuatu, biarkan mereka sendiri yang menyatakannya.




0 comments:

Post a Comment